Research Paper Tutorial #1 + Writing workshop

English:

After the stressful months immersed in the process of the Brazilian dissertation, I am about to face another challenge, the much-feared Research Paper indispensable for the British Master’s degree. Before I started and venture into research I have to admit that I did not see the time pass and when I opened my eyes I was already at the end of my first year of course. So I made a deal with myself: now I want to take advantage of everything the university has to offer me. (I hope to be able to live the days and the projects to the maximum).

As soon as I learned about the Reseach Paper I was still writing my dissertation, and I thought: ‘it will be easy, it is a synopsis and I will not have to stress and dedicate so much in this activity’. But after finishing and presenting the Brazilian dissertation I realized that I was no longer the same person, I realized that those words and this topic no longer represented me, I grew academically and I’m ready to take next steps. I had the idea to venture, not completely discarding my previous work, but rather deepening and expanding one aspect of it, generating new research and new knowledge in my continued academic and professional growth.

Thus, I was intrigued by the way the artists Mirella Brandi x MuepEtmo classify their works of performances with Light and Sound within the universe of Expanded Cinema. I was interested in researching what really is the Expanded Cinema and how other classifications of Cinema that reach beyond traditional cinema and how these contemporary Brazilian artists relate to these movements

Before our first Tutorial with Gareth Polmeer I wrote a brief and confusing summary:

Research Paper 27.06.2017

ABSTRACT Draft v.1

  • This research paper intends to investigate the Cinema without Images: The potential of light and sound to evoke subjective narratives. The research will be made through bibliographical research presenting a theoretical reflection about what is considered cinema and its developments in the artistic context, such as Expanded Cinema, Other Cinemas or Quasi Cinema. As a case study this research will present the light and sound performances by the Brazilian duo Mirella Brandi x MuepEtmo, based on unpublished interviews with the artists made in 2016 and 2017 concerning the use of only light and sound, and the way they induce the spectator to create their own subjective narrative.

Português:

Após estressantes meses imersas no processo da dissertação brasileira eu estou prestes a encarar outro desafio, o tão temido Research Paper (artigo de pesquisa) indispensável para o mestrado britânico. Antes de eu começar e me aventurar na pesquisa tenho que admitir que não vi o tempo passar e ao abrir os olhos eu já estava no final do meu primeiro ano de curso. Então, fiz um trato comigo mesma: agora quero aproveitar tudo que a universidade tem a me oferecer. (Espero conseguir viver os dias e os projetos ao máximo). 

Assim que fiquei sabendo sobre o Reseach Paper eu ainda estava escrevendo a minha dissertação, e pensei: ‘ah, será fácil, é só a resumir e traduzir e não terei que me estressar e me dedicar tanto a esta atividade’. Mas depois de finalizada e entregue a dissertação brasileira eu percebi que já não era mais a mesma pessoa, percebi que aquelas palavras, até aquele tema já não me representavam mais, eu cresci academicamente e estou pronta para próximos passos. Então tive a ideia de me aventurar, não descartando completamente o meu trabalho anterior, mas sim me aprofundando e expandindo em um aspecto dele, o que gerará novas pesquisas e novos conhecimentos no meu contínuo crescimento acadêmico e profissional. 

Fiquei intrigada pela forma com a qual os artistas Mirella Brandi x MuepEtmo classificam seus trabalhos de performances com Luz e Som dentro do universo do Cinema Expandido. Eu me interessei em pesquisar o que realmente é o cinema expandido e as outras classificações de Cinema que vão além do considerado cinema tradicional e como estes artistas brasileiros contemporâneos se relacionam com estes movimentos 

Antes do nosso primeiro Tutorial com o Gareth Polmeer eu escrevi um resumo breve e confuso: 

RESUMO rascunho v.1 

  • Este trabalho de pesquisa pretende investigar o Cinema sem imagens: o potencial da luz e do som para evocar narrativas subjetivas. A pesquisa será feita através de pesquisa bibliográfica, apresentando uma reflexão teórica sobre o que é considerado o cinema e seus desenvolvimentos no contexto artístico, como Cinema Expandido, Outros Cinemas ou Quasi Cinema. Como estudo de caso, esta pesquisa apresentará as performances leves e sonoras da dupla brasileira Mirella Brandi x MuepEtmo, com base em entrevistas inéditas com os artistas realizadas em 2016 e 2017 sobre o uso de apenas luz e som, e a forma como induzem o espectador para criar sua própria narrativa subjetiva

(Engl.)

In the tutorial Gareth seemed excited, as this theme relates to his own research. After talking about the work of the Brazilian artists duo, we came to the conclusion that the research could follow the study of a cinema without image, or rather a study of cinema without the figurative or represented image and the exchange between the English tradition and the contemporary Brazil.

Gareth gave me an initial reading of A. L. Rees’s Expanded Cinema: Art, Performance, Film, which gives an overview of the film’s history and experimental video and told me about London filmmakers and LUX distributor focused on videos and movies. He remarked the online publication (online-journal) – Millennial Film – MFJ, in addition to the researchers by the Media Studies-SUNY Buffalo, mainly by Gene Youngblood and Peter Weibel. She also pointed me to the work of researcher Lucy Reynolds and the following artists:

(Port.)

No tutorial Gareth pareceu animado, pois este tema se relaciona com suas próprias pesquisas. Após conversarmos sobre o trabalho da dupla de artistas brasileiros, chegamos a conclusão que a pesquisa poderia seguir para o estudo de um cinema sem imagem, ou melhor, um estudo do cinema sem a imagem figurativa ou representada e o intercâmbio entre a tradição inglesa e o Brasil contemporâneo.

Gareth me indicou como leitura inicial o livro Expanded Cinema: Art, Performance, Film do A. L. Rees, que da um panorama da história do filme e vídeo experimental, me falou sobre o grupo London filmmakers e da distribuidora LUX focada em vídeos e filmes. Ele citou a publicação online  (online-journal) – Millennial Film – MFJ ,Além das pesquisas do grupo Media Studies – SUNY buffalo  principalmente os pesquisadores Gene Youngblood e Peter Weibel.  Também me indicou trabalho da pesquisadora Lucy Reynolds e dos seguintes artistas:  

Oskar Fischinger 

Peter Kubelka

Paul Sharits

Stan Vanderbeek

Steina and Woody Vasulka

(Violing Power,1978) 

___ 

(Engl.)

Writing Workshop

After the first tutorial with Gareth, we had the opportunity to attend the Writing Workshop with Ph.D. student Robert Gadie (robert_n_gadie@live.co.uk).

The article we will write will be between 3000 and 4000 words.

First, we start with the key words that surround our research:

Mirella Brandi x MuepEtmo, Light and Sound, Visual Music, Cinema without image, Representation without image, British tradition x Brazil contemporary, Mirella Brandi x MuepEtmo, Light and Sound, Film beyond the screen, Quasi cinema, image x representation, observer, 1920s (abstract cinema), 60-70 (expanded cinema), narrative, nontraditional narrative.

After this exercise, Robert emphasized the importance of starting the research with an initial question.

Question: cinema without representation?

-What are the similarities and differences between the abstract film tradition of the 1920s, the expanded 1960s cinema, and the work of the contemporary Brazilian artists’ duo Mirella Brandi x Muepetmo?

Rob asked to first work with a broad issue to then break into specific subjects, so I moved my question to:

-How is cinema made without representation?

To then break in: a comparison between expanded cinema and the work of the duo of artists.

One tip was to divide and structure the article (5 parts plus or minus 2 paragraphs plus introduction and conclusion):

-Introduction – 400 words – explaining and summarizing the areas studied

400-500 words for each part

1 – Context of abstract cinema of the 1920s

2 – Expanded cinema context of the years 1960-70

3 – How the artists in these movements worked the cinema without a representative image?

4 – The work of the MXM duo and the performances of light and sound

5 – A comparison between The European-American tradition and contemporary Brazilian artists

– Conclusion – + – 400 words to sum up the points studied and perhaps a speculation

The method of formatting and citation and references accepted by UAL has to be that of Harvard referencing and do not forget that the citations and references have to complete your voice as an author and not let it speak for you, so always put the Context and the justification for using citations within the text. It is also important to keep direct quotes smaller than 3 lines.

Some tips and places to search:

Academia.edu – a digital repository of articles.

Ethos.bl U.K – phd thesis repository

(Port.)

Após o primeiro tutorial com o Gareth tivemos a oportunidade de participar do Workshop de escrita com o estudante de Phd Robert Gadie  (robert_n_gadie@live.co.uk). 

O artigo que escreveremos terá entre 3000 e 4000 palavras.

Primeiro começamos com as palavras chaves que envolvem a nossa pesquisa: 

-Cinema expandido, Filme, Cinema, Abstrato, cinema abstrato, luz, representação, imagem, cinema sem imagem, cinema sem imagem representativa, sem imagem figurativa, tradição britânica x Brasil contemporâneo, Mirella Brandi x MuepEtmo, Luz e Som, Visual Music, Filme além da tela, Quasi cinema, imagem x representação, observador, anos 1920 (cinema abstrato), 60 -70 (cinema expandido), narrativa, narrativa não tradicional. 

Depois desse exercício, Robert ressaltou a importância de começar a pesquisa com uma questão inicial. 

Pergunta: cinema sem representação? 

-Quais as similaridades e diferenças entre a tradição do filme abstrato dos anos 1920, o cinema expandido dos anos 1960 e o trabalho da dupla de artistas brasileiros contemporâneos Mirella Brandi x Muepetmo? 

 Rob pediu para primeiro trabalhar com uma questão ampla para depois quebrar em assuntos específicos, então mudei minha questão para:

-Como é feito cinema sem representação? 

Para depois quebrar em: uma comparação entre cinema expandido e o trabalho da dupla de artistas. 

Uma dica foi dividir e estruturar o artigo (5 partes de mais ou menos 2 parágrafos além da introdução e conclusão): 

-Introdução – 400 palavras – explicando e resumindo as áreas estudadas

400-500 palavras para cada parte 

1 – Contexto do cinema abstrato dos anos 1920 

2 – Contexto de cinema expandido dos anos 1960-70 

3 – Como os artistas nesses movimentos trabalhavam o cinema sem imagem representativa?

4 – O trabalho da dupla MXM e as performances de luz e som 

5 – Uma comparação entre A tradição europeia-americana com os artistas brasileiros contemporâneos 

– Conclusão – +- 400 palavras resumir os pontos estudados e talvez uma especulação 

O método de formatação e de citação e referências aceitos pela UAL tem que ser a de Harvard referencing . Não esquecer que as citação e referências têm que completar a sua voz  como autor e não deixar que ela fale por você, então tem que sempre colocar o contexto e a justificativa de usar as citação dentro do texto. Importante também manter as citações diretas menores de 3 linhas. 

Algumas dicas e locais para pesquisa:

Academia.edu – repositório digital de artigos. 

Ethos.bl U.K – repositório de teses de phd 

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