Fluid perception 

English:

The first contact I had with the artist happened through his wonderful documentary based on the book The Secret Knowledge (2001), about the great artists of the Renaissance and their “techniques of seeing”.

After that, I started to pay more attention to his artistic work, especially in the question of the construction of depth technique used in his photographic montages and videos.

The relation that we have with the work at a distance, from a reproduction, a description in texts or analysis is completely different from the relation and the feelings that we have when we witness the work live. This April I went to see the David Hockney’s exhibition at Tate Britain, a well-organized, didactic and chronological exhibition.

Immersed and delighted by his works I was able to realize different connections and perceptions, and have more subtle, intuitive, poetic thoughts that relate to my artistic research. I was able to see how “watery” his work was. Both in the pictures where he literally represents water, with his technical skills of the use of materials, colors and the representation of movement, as we can also see in his videos and photographic collages.

I consider as “aqueous” a representation or the insertion of a natural movement.

In his works, I felt as if I was seeing everything through a fluid filter, in which the figures and actions were represented as a whole, but the pieces did not fit perfectly. There was something strange, mysterious in the images, it seemed to me that the parts formed a manipulated and questionable whole. I feel that between every little part of the image is a hidden information, would it be a secret? In my perception, these small discrepancies have a fluidity, since naturally (without the use of any technical resources) we can not have the perception of every detail and subtle movements.

Every movement has its secrets.

http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/exhibition/david-hockney

David Hockney – Tate Britain

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Português:

O primeiro contato que eu tive com o artista aconteceu através do seu maravilhoso documentário e baseado na obra O Conhecimento Secreto, de 2001 a respeito dos grandes artistas do Renascimento e suas “técnicas do olhar”. 

Depois disso comecei a ver com mais atenção o seu trabalho artístico, principalmente no quesito técnicos de construção de profundidade em suas montagens fotográficas e vídeos. 

A relação que temos com a obra a distância, sendo por um registro, descrição em textos ou análises é completamente diferente da relação e dos sentimentos ao presenciarmos o trabalho ao vivo. Neste abril eu fui ver a exposição do David Hockney, no Tate Britain, uma exposição bem organizada, didática e cronológica. 

Imersa e encantada com os trabalhos ao vivo eu pude realizar diferentes conexões e percepções, pensamentos mais sutis, intuitivos, poéticos que se relacionam com as minhas pesquisas artísticas. Consegui perceber o quão “aquoso” é seu trabalho. Isso pode ser visto tanto nos quadros em que ele a representa literalmente a água, com destreza técnica dos materiais, das cores e da representação do movimento, quanto em seus vídeos e colagens fotográficas. 

Eu considero como “aquoso” a representação ou a inserção de um movimento natural. 

Nos trabalhos eu senti como se estivesse vendo tudo através de um filtro fluido, no qual  as figuras e ações são representadas como um todo, mas os pedaços não se encaixam com perfeição. Tem algo de estranho, misterioso nas imagens, me parece as partes formam um todo manipulado e questionável. Sinto que entre cada pequena parte da imagem existe uma informação escondida, será um segredo? Na minha percepção, essas pequenas discrepâncias apresentam uma fluidez, pois naturalmente (sem o uso de qualquer recurso técnico) não conseguimos ter a percepção de cada detalhe dos movimentos. 

Todo movimento tem segredos 

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