Stillness and Movement 

English:

During the Low Residency period, we had the pleasure of talking with German artist and researcher living in London Sigune Hamann, who works primarily with photography and video. Her inspiration comes from different sources, and one of the main motivations in her work is in the interest of observing people and engaging in moments, photographing public spaces.

Space influences the work of the artist, and the relationship with the people around changes and is developed from the different circumstances. In many moments the artist becomes involved in the events, recording the movement and the atmosphere, in this way people become abstract figures. The photograph embraces the natural movement.
Photographing the street is exploring voyeurism and realizing the special moments, for Sigune: ‘the artist has to put himself as part of the crowd, building relationships with his subjects. When a specific group is photographed there is an exchange and relationships are slowly built, people quietly start to trust and to get to know the artist through their art, the photographic process. The artist becomes part of the environment and represents its subjective gaze through the expression, in the case, of moving photographs’.

The artist made an artistic residence in her hometown in Germany. She commented on her shift from becoming an immigrant and returning to her place of origin. “When you come back, you can perceive and describe your nationality in a different way, perceiving the nuances and differences of your own culture”
In her photographs, the artist captures cinematic movements in still images. Because it is instants, it detaches itself from the necessity of the high quality of the photograph and uses printing materials that could be easily integrated into walls or architectonic spaces. In many cases, she used the cheap paper print which is used in advertising billboards, called the blueback paper. Once used this paper can not be reused, which is fine for the artist, because she is interested in the instant, the moment, the ephemeral.

Simposio no TATE: Stillness and Movement 

http://www.sigune.co.uk/

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Português:

No período da Low Residency nós tivemos o prazer de conversar com artista e pesquisadora alemã residente em Londres Sigune Hamann, que trabalha essencialmente com fotografia e vídeo. Sua inspiração vem de diferentes partes, e uma das motivações principais em seu trabalho está no interesse de observar pessoas e se envolver em momentos, fotografando espaços públicos.  

O espaço influencia o trabalho da artista, e o relacionamento com as pessoas ao redor muda e se constrói a partir das diferentes circunstâncias. Em muitos momentos a artista se envolve nos eventos, registrando o movimento e a atmosfera, com isso as pessoas se transformam em figuras abstratas. A fotografia abraça o movimento natural. 

Fotografar a rua é explorar o voyeurismo e perceber os momentos especiais, para Sigune: ‘o artista tem que se colocar como parte da multidão, construir relacionamentos com seus objetos. Quando se fotografa um grupo especifico ocorre uma troca e os relacionamentos vão aos poucos se construindo, as pessoas vão calmamente confiando e conhecendo o artista através da sua arte, do processo fotográfico. Ele se torna parte do ambiente e representa o seu olhar subjetivo através da expressão, no caso, das fotografias em movimento’. 

A artista fez uma residência artística em sua cidade natal na Alemanha, ela comentou sobre a sua mudança de olhar ao se tornar imigrante e voltar para seu lugar de origem. “Quando você volta, consegue perceber e descrever a sua nacionalidade de uma maneira diferente, percebendo as nuances e as diferenças da sua cultura”

Em suas fotografias a artista captura movimentos cinemáticos em imagens still. Por se tratar de instantes, ela se desprende da necessidade da alta qualidade da fotografia e usa na impressão materiais que poderiam ser facilmente integrados em paredes ou espaços arquitetônicos. Em muitas casos ela usou a impressão em papel barato que é usado em Bilbords de publicidade, chamado de blueback paper. Depois de usado este papel não pode ser reutilizado, o que está bem para a artista, pois ela que está interessada no instante, no momento, no efêmero.

TATE Simposyum: Stillness and Movement 

Referencia de Fotógrafos: 

David Clearbout 

Dieter Daniels

 

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